مخطط مقرر إدارة التغذية في المستشفيات
مسمى المقرر: إدارة التغذية في المستشفيات
رمز/ رقم المقرر: غ ت 613
العام الدراسي: 1430- 1431 هـ
الفصل الدراسي: الأول
أستاذة المادة: د. مها محمد بادكوك
القسم: الغذاء والتغذية
المبنى: الزهراء
رقم المكتب: 111
التحويلة:
البريد الإلكتروني: mmbadkook@kau.edu.sa
|
مواعيد المحاضرات
الشعبة الأيام موعد المحاضرة الغرفة
ِHA الأحد 9-11 --
الساعات المكتبية
الأيام المواعيد
السبت 9-11
الاثنين 9-11
أهداف المادة
الهدف العام للمقرر
تهتم هذه المادة بتعريف الطالبة بمفهوم الإدارة والتصميم الإداري لمؤسسات خدمات الطعام. كما تتعرف الطالبة على العمليات الإدارية من تخطيط وتنظيم واتخاذ القرارات وإدارة الموارد البشرية فيما يختص بمجال خدمات الطعام.
الأهداف الخاصة للمقرر
يهدف المقرر إلى تعريف الطالبة على العناصر التالية:
- مفهوم الأنظمة، والعمليات الإدارية والتسويقية في أنظمة خدمات الطعام.
- ضبط العمل والعمالة وتحسين الإنتاجية.
- التصميم الإداري لمؤسسات خدمات الطعام.
- عمليات الاتصال واتخاذ القرارات.
- مفهوم القيادة،، التحفيز والأداء الوظيفي.
- إدارة الموارد البشرية.
المتطلب السابق والمهارات المطلوبة
إدارة خدمات الطعام، القدرة على ترجمة المواضيع لمناقشتها
المراجع المقررة
Mary B. Gregoire, Marian Spears. (2007) Foodservice Organizations A Managerial and Systems Approach, 6th ed. Prentice-Hall Inc. New Jersey.
المراجع المساندة
Ruby Puckett (2004) Food Service Manual for Health Care Institutions. 3rd ed. John Wiley & sons.USA
بالإضافة إلى المواقع العلمية و قواعد المعلومات التي تخدم المقرر.
طرق التدريس المتبعة وتحدد حسب الأهداف وطبيعة المقرر
المحاضرة، العرض الإلكتروني، المناقشة الجماعية، التعلم الذاتي، التعلم التعاوني.
المشروع
تقرير تطبيقي تناقش فيه الطالبة المفاهيم التي تم دراستها خلال الفصل ومدى تطبيقها في قسم خدمات التغذية في إحدى المستشفيات.
الإطار التفصيلي المحتويات المقرر
التاريخ
|
الموضوع
|
الأول 15/10/1430هـ
|
تعريف بالمادة
|
الثاني 22/10 1430 هـ
|
الأنظمة: خواص الأنظمة المفتوحة- نموذج نظام خدمات الطعام
|
الثالث 29/10/1430 هـ
|
إدارة الجودة - الجودة في نظام خدمات الطعام
|
الرابع 5/11/1430هـ
|
مباديء الإدارة (1) إدارة أنظمة خدمات الطعام: العملية الإدارية- أنواع المديرين وأدوارهم
|
الخامس 12/11/1430 هـ
|
مبادي الإدارة (2) مهارات الإدارة- الوظائف الإدارية لمؤسسات خدمات الطعام
|
السادس 19/11/1430 هـ
|
تابع الهيكل التنظيمي- التحليل والتوصيف الوظيفي- التصميم الوظيفي
|
السابع 26/11/1430 هـ
|
القيادة والتغيير في المنشأة (1)
|
الثامن 5/12/1430 هـ
|
إجازة عيد الأضحى
|
التاسع 12/12/1430 هـ
|
إجازة عيد الأضحى
|
العاشر 19/12/1430 هـ
|
القيادة والتغيير في المنشأة (2)
|
الحادي عشر 26/12/1430هـ
|
اختبار دوري
|
الثاني عشر 4/1/1431هـ
|
اتخاذ القرارات والاتصالات:أنواع القرارات- طرق اتخاذ القرار- اتخاذ القرار الجماعي، تعريف الاتصالات- عملية الاتصالات- حواجز الاتصالات- طرق تحسين الاتصالات
|
الثالث عشر 11/1/1431 هـ
|
التوازن
|
الرابع عشر 18/1/1431 هـ
|
التخطيط للموارد البشرية (1) التحفيز ونظريات التحفيز- الرضا الوظيفي- القيادة والقوة- القيادة المؤثرة- الاتجاهات في قيادة المؤسسات
|
الخامس عشر 25/1/1431 هـ
|
التخطيط للموارد البشرية (2)- عملية التوظيف- تطويرا لقوى العاملة والحفاظ عليها
|
السادس عشر 2/2/1431 هـ
|
عرض التقارير
|
السابع عشر 9/2/1431 هـ
|
مراجعة
|
الثامن عشر 16/2/1431 هـ
|
الاختبار النهائي
|
أسلوب تقييم الطالبات وتوزيع الدرجات
النشاط
|
الدرجة
|
الحضور والمناقشة
|
30
|
الاختبار الدوري
|
10
|
النشاط البحثي
|
20
|
الاختبار النهائي
|
40
|
==============================
Food Service Management in Hospitals
FNU 613 HA
Course Title: Food Service Management in Hospitals
Course number and code: FNU 613
Section: HA
Instructor: Maha Badkook
Department: Food and Nutrition
Building: Al Zahraa, Room: 118
Time: Sunday: 11:00 -1:00
Office: room 111
Telephone: Ext:
E- mail: mmbadkook@kau.edu.sa
|
Office hours:
Saturday: 9-11
Monday: 9-11
Course Main Objective
The concept of a system and the foodservice organization as a system model is illustrated. Students learn quality management in foodservice organizations, the principles and functions of a foodservice manager, the organizational structure, leadership, decision making and communication, and the basics of human resources management in foodservice organizations.
Learning Objectives
By the end of the course, students are expected to:
1- Define the concept and terms of a system
2- Discuss the strategic management process
3- Describe the foodservice organization as a system model
4- Clarify how quality improvement is incorporated in foodservice organizations
5- Clarify terms and approaches dealing with quality management
6- Define management-related terms within foodservice systems
7- Describe the roles and functions of managers
8- Differentiate among manager's skills
9- Draw an organizational chart for an organization
10- Clarify the concept of leadership, and how theories of leadership apply within foodservice organizations
11- Identify approaches to organizational change
12- Discuss the decision making process and state the approaches to decision making
13- Compare and contrast different decision-making techniques
14- Describe the communication process and identify strategies for improving communication within foodservice organizations
15- Define the concept of balance and its role in the foodservice system model
16- Discuss issues in human resource management: staffing, performance appraisal, motivation, and staff training.
Teaching and Learning methods
Lectures, students’ discussion of the basic concepts in foodservice management throughout the course, team work in project to be submitted.
Required Skills
Students must have good English reading and comprehension skills to facilitate discussion in lectures.
Project
Students will be divided in teams. Each team will have to study the main concepts discussed of the course and how it is applied in foodservice organizations in hospitals.
Text Book and References
Mary B. Gregoire, Marian Spears (2007) Foodservice Organizations A Managerial and Systems Approach, 6th ed. Prentice-Hall Inc. New Jersey.
Ruby Puckett (2004) Food Service Manual for Health Care Institutions. 3rd ed. John Wiley & sons.USA
Websites in Foodservice management.
Course Schedule
Week
|
Subject
|
Date
|
1
|
Introduction to course
|
Oct. 4-2009
|
2
|
Systems approach to a Foodservice Organization
|
Oct. 11-2009
|
3
|
Managing Quality
|
Oct. 18-2009
|
4
|
Management Principles (1)
|
Oct. 25 -2009
|
5
|
Management Principles (2)
|
Nov. 1-2009
|
6
|
Organizational structure
|
Nov. 8-2009
|
7
|
Leadership & organizational change (1)
|
Nov. 15-2009
|
8
|
Eid Al Adha vacation
|
Nov. 22-2009
|
9
|
Eid Al Adha vacation
|
Nov. 29-2009
|
10
|
Leadership & organizational change (2)
|
Dec. 6-2009
|
11
|
Exam
|
Dec. 13-2009
|
12
|
Decision Making & Communication
|
Dec. 20-2009
|
13
|
Balance
|
Dec. 20- 2009
|
14
|
Management of Human Resources (1)
|
Jan. 3-2010
|
15
|
Management of Human Resources (2)
|
Jan. 10-2010
|
16
|
Project presentation
|
Jan. 17- 2010
|
17
|
Revision
|
Jan. 24-2010
|
18
|
Final exam
|
Jan 31-2010
|
Student Evaluation and Grading
Activity
|
Grade
|
Attendance and Discussion
|
30
|
Exam
|
10
|
Project and Presentation
|
20
|
Final Exam
|
40
|
|