مخطط مقرر إدارة التغذية في المستشفيات



مخطط مقرر إدارة التغذية في المستشفيات

 

مسمى المقرر: إدارة التغذية في المستشفيات

رمز/ رقم المقرر: غ ت 613

العام الدراسي: 1430- 1431 هـ

الفصل الدراسي: الأول

 

 

أستاذة المادة: د. مها محمد بادكوك

القسم: الغذاء والتغذية

المبنى: الزهراء

رقم المكتب: 111

التحويلة:

البريد الإلكتروني:                                                                    mmbadkook@kau.edu.sa  

 

 

مواعيد المحاضرات

 

الشعبة                       الأيام                                  موعد المحاضرة                  الغرفة

ِHA                          الأحد                                   9-11                              --

 

الساعات المكتبية

 

                            الأيام                                      المواعيد

                            السبت                                     9-11

                            الاثنين                                    9-11

                                                                      


أهداف المادة

 

الهدف العام للمقرر

تهتم هذه المادة بتعريف الطالبة بمفهوم الإدارة والتصميم الإداري لمؤسسات خدمات الطعام. كما تتعرف الطالبة على العمليات الإدارية من تخطيط وتنظيم واتخاذ القرارات وإدارة الموارد البشرية فيما يختص بمجال خدمات الطعام.        

 

الأهداف الخاصة للمقرر

يهدف المقرر إلى تعريف الطالبة على العناصر التالية:

- مفهوم الأنظمة، والعمليات الإدارية والتسويقية في أنظمة خدمات الطعام.

-  ضبط  العمل والعمالة وتحسين الإنتاجية.

 - التصميم الإداري لمؤسسات خدمات الطعام.

- عمليات الاتصال واتخاذ القرارات.

-  مفهوم القيادة،، التحفيز والأداء الوظيفي.

- إدارة الموارد البشرية.

 

 

المتطلب السابق والمهارات المطلوبة

إدارة خدمات الطعام، القدرة على ترجمة المواضيع لمناقشتها

 

المراجع المقررة

Mary B. Gregoire, Marian Spears. (2007) Foodservice Organizations A Managerial and Systems Approach, 6th ed. Prentice-Hall Inc. New Jersey.

 

المراجع المساندة

Ruby Puckett (2004) Food Service Manual for Health Care Institutions. 3rd ed. John Wiley & sons.USA 

 

بالإضافة إلى المواقع العلمية و قواعد المعلومات التي تخدم المقرر.

 

طرق التدريس المتبعة وتحدد حسب الأهداف وطبيعة المقرر

المحاضرة، العرض الإلكتروني، المناقشة الجماعية، التعلم الذاتي، التعلم التعاوني.

 

المشروع

 تقرير تطبيقي تناقش فيه الطالبة المفاهيم التي تم دراستها خلال الفصل ومدى تطبيقها في قسم خدمات التغذية في إحدى المستشفيات.

 

 


الإطار التفصيلي المحتويات المقرر

 

التاريخ

الموضوع

 

الأول 15/10/1430هـ

تعريف بالمادة

الثاني 22/10 1430 هـ

الأنظمة: خواص الأنظمة المفتوحة- نموذج نظام خدمات الطعام

الثالث 29/10/1430 هـ

إدارة الجودة - الجودة في نظام خدمات الطعام

الرابع 5/11/1430هـ

مباديء الإدارة (1) إدارة أنظمة خدمات الطعام: العملية الإدارية- أنواع المديرين وأدوارهم

الخامس 12/11/1430 هـ

مبادي الإدارة (2) مهارات الإدارة-  الوظائف الإدارية لمؤسسات خدمات الطعام

السادس 19/11/1430 هـ

تابع الهيكل التنظيمي- التحليل والتوصيف الوظيفي- التصميم الوظيفي

السابع 26/11/1430 هـ

القيادة والتغيير في المنشأة (1)

الثامن 5/12/1430 هـ

إجازة عيد الأضحى

التاسع 12/12/1430 هـ

إجازة عيد الأضحى

العاشر 19/12/1430 هـ

القيادة والتغيير في المنشأة (2)

الحادي عشر 26/12/1430هـ

اختبار دوري

الثاني عشر 4/1/1431هـ

اتخاذ القرارات والاتصالات:أنواع القرارات- طرق اتخاذ القرار- اتخاذ القرار الجماعي، تعريف الاتصالات- عملية الاتصالات- حواجز الاتصالات- طرق تحسين الاتصالات

الثالث عشر 11/1/1431 هـ

التوازن

الرابع عشر 18/1/1431 هـ

التخطيط للموارد البشرية (1) التحفيز ونظريات التحفيز- الرضا الوظيفي- القيادة والقوة- القيادة المؤثرة- الاتجاهات في قيادة المؤسسات

الخامس عشر 25/1/1431 هـ

التخطيط للموارد البشرية (2)- عملية التوظيف- تطويرا لقوى العاملة والحفاظ عليها

السادس عشر 2/2/1431 هـ

عرض التقارير

السابع عشر 9/2/1431 هـ

مراجعة

الثامن عشر 16/2/1431 هـ

الاختبار النهائي

 

                                                 

 

 

أسلوب تقييم الطالبات وتوزيع الدرجات

النشاط

الدرجة

الحضور والمناقشة

30

الاختبار الدوري

10

النشاط البحثي

20

الاختبار النهائي

40

 

 

==============================

Food Service Management in Hospitals

FNU 613 HA

 

Course Title: Food Service Management in Hospitals

Course number and code: FNU 613

Section: HA

 

 

Instructor: Maha Badkook

Department: Food and Nutrition

Building: Al Zahraa, Room: 118

Time: Sunday: 11:00 -1:00

Office: room 111

Telephone:                    Ext:

E- mail: mmbadkook@kau.edu.sa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Office hours:

Saturday: 9-11

Monday: 9-11


 

Course Main Objective

 

The concept of a system and the foodservice organization as a system model is illustrated. Students learn quality management in foodservice organizations, the principles and functions of a foodservice manager, the organizational structure, leadership, decision making and communication, and the basics of human resources management in foodservice organizations.

 

Learning Objectives

 

By the end of the course, students are expected to:

1-      Define the concept and terms of a system

2-      Discuss the strategic management process

3-      Describe the foodservice organization as a system model

4-      Clarify how quality improvement is incorporated in foodservice organizations

5-      Clarify terms and approaches dealing with quality management

6-      Define  management-related terms within foodservice systems

7-      Describe the roles and functions of managers

8-      Differentiate among manager's skills

9-      Draw an organizational chart for an organization

10-  Clarify the concept of leadership, and how theories of leadership apply within foodservice organizations

11-  Identify approaches to organizational change

12-  Discuss the decision making process and state the approaches to decision making

13-  Compare and contrast different decision-making techniques

14-  Describe the communication process and identify strategies for improving communication within foodservice organizations

15-  Define the concept of balance and its role in the foodservice system model

16-  Discuss issues in human resource management: staffing, performance appraisal, motivation, and staff training. 

 

Teaching and Learning methods

Lectures, students’ discussion of the basic concepts in foodservice management throughout the course, team work in project to be submitted.

 

Required Skills

Students must have good English reading and comprehension skills to facilitate discussion in lectures.

 

Project

Students will be divided in teams. Each team will have to study the main concepts discussed of the course and how it is applied in foodservice organizations in hospitals.

 

Text Book and References

Mary B. Gregoire, Marian Spears (2007) Foodservice Organizations A Managerial and Systems Approach, 6th ed. Prentice-Hall Inc. New Jersey.

 

Ruby Puckett (2004) Food Service Manual for Health Care Institutions. 3rd ed. John Wiley & sons.USA

 

Websites in Foodservice management.



 

Course Schedule

 

Week

Subject

Date

1

Introduction to course

Oct. 4-2009

2

Systems approach to a Foodservice Organization

Oct. 11-2009

3

Managing Quality

Oct. 18-2009

4  

Management Principles (1)

Oct. 25 -2009

5

 Management Principles (2)

Nov. 1-2009

6

Organizational structure

Nov. 8-2009

7

Leadership & organizational change (1)

Nov. 15-2009

8

Eid Al Adha vacation

Nov. 22-2009

9

Eid Al Adha vacation

Nov. 29-2009

10

Leadership & organizational change (2)

 Dec. 6-2009

11

Exam

 Dec. 13-2009

12

Decision Making & Communication

Dec. 20-2009

13

Balance

Dec. 20- 2009

14

Management of Human Resources (1)

Jan. 3-2010

15

Management of Human Resources (2)

Jan. 10-2010

16

Project presentation

Jan. 17- 2010

17

Revision

Jan. 24-2010

18

Final exam

Jan 31-2010


Student Evaluation and Grading

 

Activity

Grade

Attendance and Discussion

30

Exam

10

Project and Presentation

20

Final Exam

40

 


آخر تحديث
10/4/2009 12:44:43 AM