المعلومات الشخصية

أستاذ مشارك

قسم علوم حاسبات

كلية الحاسبات وتقنية المعلومات

وسائل التواصل

هاتف: 6400000

بريد الكتروني: galdabbagh@kau.edu.sa

غاده عبدالله حسين الدباغ

أستاذ مشارك

نبذة عامة

الشهادات العلمية

  • 1990

    درجة البكالوريوس من هندسة حاسباتكلية الهندسة الألكترونية و الكهربائية, جامعة الينوي بمدينة شامبين أربانا, Champaign Urbana, امــريــكـا

  • 2000

    درجة الماجستير من قسم علوم الحاسباتكلية الهندسة , جامعة كلية لندن, London, بريطانيا

  • 2011

    درجة الدكتوراة من قسم الهندسة الإلكترونية و الكهربائيةكلية الهندسة , جامعة كلية لندن, London, بريطانيا

الخبرات السابقة

  • 1992-2011

    معيدة, جامعة الملك عبدالعزيز, جدة, المملكة العربية السعودية

  • 2011-2016

    محاضر زائر فخري, جامعة إسكس, Colchester, United Kingdom, بريطانيا

  • 2011-2016

    رئيس وحدة التقييم, كلية الحاسبات وتقنية المعلومات، جامعة الملك عبد العزيز, Jeddah, المملكة العربية السعودية

  • 2011-2016

    أستاذ مساعد, جامعة الملك عبدالعزيز , جدة, المملكة العربية السعودية

  • 2012-2016

    نائبة رئيس وحدة مهارات الحاسب الآلي, كلية الحاسبات وتقنية المعلومات، جامعة الملك عبد العزيز, Jeddah, المملكة العربية السعودية

  • 2013-2013

    أستاذ مساعد زائر, جامعة ستانفورد, Palo Alto, CA, United States, امــريــكـا

  • 2013-2015

    باحث رئيسي, عمادة البحث العلمي، جامعة الملك عبدالعزيز, Jeddah, المملكة العربية السعودية

  • 2014-2014

    أستاذ مساعد زائر, جامعة ستانفورد, Palo Alto, CA, United States, امــريــكـا

  • 2014-2016

    عضو اللجنة التنفيذية للإعتماد الأكاديمي, وكالة التطوير، جامعة الملك عبدالعزيز, Jeddah, المملكة العربية السعودية

  • 2014-حاليا

    باحث رئيسي, مدينة الملك عبدالعزيز للعلوم والتقنية, Jeddah, المملكة العربية السعودية

  • 2014-حاليا

    باحث رئيسي, مدينة الملك عبدالعزيز للعلوم والتقنية, Jeddah, المملكة العربية السعودية

  • 2015-2015

    استشاري في كلية الآداب والعلوم الإنسانية, كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملك عبدالعزيز, Jeddah, المملكة العربية السعودية

  • 2016-حاليا

    أستاذ مشارك, جامعة الملك عبدالعزيز, جدة, المملكة العربية السعودية

  • 2016-حاليا

    باحثة, جامعة ماستشوستس للعلوم والتقنية, Cambridge, MA, United States, امــريــكـا

الاهتمامات البحثية

الإتصالات  للأجهزة وأجهزة الاستشعار للمدن الذكية

شبكات الاستشعار اللاسلكية

الوعي بالمواقع

الاتصالات التعاونية

الشبكات المخصصة

التحسين

الذكاء الحاسوبي

الذكاء الاصطناعي

تعلم الآلة

شبكات الاتصالات البيانات

الاتصالات اللاسلكية

الشبكات غير المتجانسة

إدارة التنقل في شبكات غير المتجانسة

4G توزيعات زنزانة صغيرة

شبكات التنظيم الذاتي

LTE

تقييم الأداء

جودة الخدمة

الاهتمامات العلمية

إدارة فرق متنوعة
إدارة النزاعات
التخطيط الاستراتيجي والابتكار
إدارة الاجتماعات
تقديم ملاحظات فعالة
الإدارة والقيادة
حل المشاكل  الإدارية المعقدة
تصميم: عملية الابتكار والتطوير
إدارة المنظمات والفنيين
تخصص تعليم عالي وتصميم برامج علمية ومناهج
تطوير المقترحات لمنح المنظمات الحكومية و الغير الحكومية
تطوير الأداء الإداري والعلمي
تصميم اجراءات تصحيحية
تقديم خدمات استثنائية
إدارة المشاريع العلمية والأبحاث

المواد والمحاضرات

برمجيات الحاسب 2 203 CPCS
برمجيات الحاسب 1 202 CPCS
مشروع تخرج 1 498 CPIS
مشروع تخرج 2 499 CPCS
مشروع تخرج 1 498 CPCS
مشروع تخرج 2 498 CPIS
مواضيع خاصة 681 CS

مجالات الخبرة

تعليم عالي أستاذ مشارك أستاذ مساعد معيد
باحثة رئيسية مشروع بحثي مدعم من جامعة الملك عبدالعزيز (11-15- 1432 HiCi) مشروع بحثي مدعم من مدينة الملك عبدالعزيزللعلوم والتقنية (12-INF2743-03) مشروع بحثي مدعم من مدينة الملك عبدالعزيزللعلوم والتقنية (12-INF2723-03)
إدارة وقيادة نائبة رئيس وحدة مهارات الحاسب الآلي رئيسة وحدة التقييم رئيس نظام VDI في فريق جامعة الملك عبد العزيز رئيس مشروع 2007 الذكي مدرس مايكروسوفت إكسل وباور بوينت رئيس مشروع CSU بنك الأسئلة رئيسة وحدة الخريجين الباحث الرئيسي المسؤول عن المشاريع الممولة
إيتراتيجية التخطيط والإبتكار نائبة رئيس وحدة مهارات الحاسب الآلي رئيسة وحدة التقييم رئيس نظام VDI في فريق جامعة الملك عبد العزيز رئيس مشروع 2007 الذكي مدرس مايكروسوفت إكسل وباور بوينت رئيس مشروع CSU بنك الأسئلة رئيسة وحدة الخريجين الباحث الرئيسي المسؤول عن المشاريع الممولة
ادارة مالية - Explain the institute's cost object categories - Identify SAP's cost object types - Explain the institute's secondary cost structure - Create a project budget - Forecast expenses on projects
Managing Diverse Teams
Conflict Management Identify the components of the PIOS conflict management framework. Clarify the motivations of the other person in a difficult situation. Respond constructively to emotionally charged language. Adapt the PIOS framework to a situation of their own to move it towards resolution.
Meeting Management Identify and apply good meeting practices Influence productive meetings, whether as a facilitator or participant Keep a meeting on track Document meeting outcomes and next steps
Giving Effective Feedback Give meaningful feedback on performance to employees
Goal Setting The importance and distinction between performance and professional development goals; utilize templates that incorporate best practices for goal setting; and include time to practice writing your goals.
Proposal Development Government & Non-Government Grants Construct industrial proposal to meet sponsor requirements and Institute policies Creating a detailed budget Submitting the proposal to route for approval
Performance Development
Corrective Action how to help increase the potential for good performance steps to understand and apply progressive discipline/corrective action how to plan for productive counseling and disciplinary meetings how to create and maintain appropriate documentation
Exceptional Service Identify their customers on campus and beyond Build and maintain relationships with customers, including administrators, faculty, colleagues, and others with whom they work closely Strategize ways to provide exceptional customer service to their internal and external customers
Managing Technical Professionals and Organizations How creative individual contributors work together on risky projects, processing information under conditions of uncertainty; How to address critical problems and issues dealing with staff professionals and members of project teams, including cross-functional teams; How to work effectively with prima donnas and independent spirits.
Leadership by Design: Innovation Process and Culture strategic and hands-on techniques for structured exploration through prototyping. They will also learn how to enable an action-based organizational culture in which empathy is generated, trial and error is encouraged, and failure is celebrated as a source of learning, all resulting in successful innovation. It is intended to introduce the concepts of human-centered design to individuals and teams who are not already familiar with these design-based concepts and their application.
Understanding and Solving Complex Business Problems
Creating High Velocity Organizations Create an organization where work is done by harnessing the best-known approaches available and signaling the need for new knowledge. Solve problems as they arise and to develop new understanding that prevents the problems from recurring. Multiply the impact of local discoveries by making them useful systemically throughout the organization. Lead an organization where discovery is encouraged, supported, and promoted at all times.
Understanding and Solving Complex Business Problems Assess the likely impact of different policies and decisions that relate to their organization's growth, stability, and performance Recognize business system archetypes that can trigger persistent, long-term problems Use state-of-the-art management tools to identify relationships Intervene effectively to make fundamental changes
Leadership by Design: Innovation Process and Culture Learn a shared process for solving hard-to-define problems Engage in both a hands-on and analytical approach to problem solving through robust design process Explore and practice the skill of empathy in understanding the needs and desires of consumers Learn practical, hands-on strategies for concept generation and product prototyping Learn how design thinking and doing can be used to provide vision and build consensus in the development of new products and services Acquire tools for creating a more collaborative, innovative, and less risk-averse corporate culture
Building Game-Changing Organizations: Aligning Purpose, Performance, and People Understand what it takes to build game-changing organizations Be provided with the resources and tools to articulate their company's powerful story—what we call their "collective ambition" Examine how to integrate the "soft" side of leading (purpose, vision, culture) with the hard side (strategy, operational priorities, brand) into a powerful formula Understand the importance of building an authentic and energizing culture Understand what it takes to make their companies world-class talent factories
The Innovator's DNA: Mastering Five Skills For Disruptive Innovation Gain deeper insight into their unique innovation skill strengths Build questioning, observing, networking, and experimenting capabilities to surface new ideas and value-creating innovations Practice questioning skills intensively through individual and group exercises Apply skills to a real individual challenge Evolve their existing corporate culture to better foster these five skills
إتصالات Providing connectivity for the Internet of Everything - IoE
Location Awareness Location-awareness in Ad Hoc sensor networks
Cooperative Communications Cooperative Communications
Cooperative Communications In cooperative wireless communication, we are concerned with a wireless network, of the cellu- lar or ad hoc variety, where the wireless agents, which we call users, may increase their effective quality of service (measured at the physical layer by bit error rates, block error rates, or outage probability) via cooperation. In a cooperative communication system, each wireless user is assumed to transmit data as well as act as a cooperative agent for another user
Wireless sensor network Wireless sensor networks (WSN), sometimes called wireless sensor and actuator networks (WSAN),[1][2] are spatially distributed autonomous sensors to monitor physical or environmental conditions, such as temperature, sound, pressure, etc. and to cooperatively pass their data through the network to a main location. The more modern networks are bi-directional, also enabling control of sensor activity. The development of wireless sensor networks was motivated by military applications such as battlefield surveillance; today such networks are used in many industrial and consumer applications, such as industrial process monitoring and control, machine health monitoring, and so on.
Data Communication Networks? Data Communication Networks?
Wireless Communications Wireless Communications
Ad-Hoc Networks Ad-Hoc Networks
Heterogeneous Networks Heterogeneous Networks
Mobility Management in Heterogeneous Networks Mobility Management in Heterogeneous Networks
4G Small Cell Deployments 4G Small Cell Deployments
Self-Organizing Networks Self-Organizing Networks
Long-Term Evolution - LTE Long-Term Evolution - LTE
Network Protocols and Algorithms Network Protocols and Algorithms
Quality of Service Quality of Service
Performance Evaluation Performance Evaluation